mandag den 26. september 2011

Peter Heine Nielsen: ”Landsholdsklassens DM bør være knockout og uden for påskestævnet!”

Af Eigil Straarup.

Under Horsens Lang Weekend lavede jeg et interview med stormester Peter Heine Nielsen lørdag 23. juli, da han var i Horsens for at kommentere de to runders live-partier. Interviewet bringes her på Horsens Skakforenings hjemmeside i fire dele, og i løbet af interviewet kommer stormesteren vidt omkring, blandt andet om Horsens Lang Weekend, Viswanathan Anand, Magnus Carlsen, holdskak, DM og tiden for dansk skak efter Bent Larsen.

Her i 3. del fortæller Peter blandt andet om, hvorfor han mener, at Landsholdsklassens DM bør afvikles som en selvstændig turnering efter knockout-systemet. Og samtidig bør det være et sponsor-baseret arrangement.

Du har jo spillet holdskak i mange år og i mange forskellige lande. Du har blandt andet været med til at vinde guld med Helsinge hele ni gange i XtraCon Skakligaen? Hvordan har du oplevet ligheden og forskellen på at spille holdskak i de forskellige lande?

”Ja, det er rigtigt, jeg har spillet i mange lande. Sidste år spillede jeg holdskak i Danmark, Sverige, Tyskland og Grækenland. Tidligere har jeg også spillet i Island, Storbritannien, Østrig og Frankrig. Det er lidt ligesom i speedway, der jo lige som skak også er en individuel sportsgren. I speedway er det også meget normalt, at de kører for forskellige klubber i forskellige lande. Sådan vil det være, når man gør en individuel sportsgren til en holdsport. Selvfølgelig er der mange ligheder mellem at spille holdskak i de forskellige lande, men der er bestemt også forskelle. I Tyskland har de verdens bedste liga, måske med undtagelse af den russiske. Det er helt klart den stærkeste liga, jeg har spillet i.
Jeg spillede for de tyske mestre gennem de seneste fem år, Baden Baden. Det er en ret luksuriøs oplevelse at spille holdskak i deres kæmpestore kulturhus. Tidligere spillede jeg også i ti år for Wattenscheid. Hos dem fik jeg lov til at spille førstebræt i Bundesligaen, og det udviklede mig meget, at jeg på den måde mødte nogle virkelig stærke spillere i alle kampene. Så jeg har både prøvet at være mit holds bedste spiller i Bundesligaen, og jeg har prøvet at spille med om guldet hvert år. Jeg har også spillet på hold med blandt andre Patrick Lyrberg og Jonas Barghagen, som jeg har kendt helt tilbage fra juniorårene. På den måde er holdskak for mig også en måde at holde kontakten til gamle venner. Det sociale element i de t spiller faktisk en stor rolle for mig, selv om det naturligvis også handler om at skabe resultater.
Den uden sammenligning mest specielle liga at spille i er den i Grækenland, og det skyldes deres specielle regler. De tre øverste brætter på holdet er åbne, men så skal der ellers være en kvinde, en junior under 18, en junior under 14, en damejunior under 18 og en damejunior under 14. Det er meget specielt. Engang kan jeg huske, jeg synes, jeg stod meget godt. Jeg havde vundet en bonde og fået en fordelagtig stilling. Så opdagede jeg, at vores pige under 14 havde tabt begge tårne og to officerer! Det er meget specielt, at man på samme hold har stormestre på +2600 og børn, der sætter tårne i slag. Det er lidt bizart, men det har også sin charme”.  

 Du har vundet DM i skak fem gange i henholdsvis 1996, 1999, 2001, 2003 og 2008. Dermed er du stadig langt væk fra Erik Andersens imponerende 12 DM-titler, som alle blev vundet tilbage i 20’erne og 30’erne. Da du ikke har deltaget i DM ret mange gange gennem din seniorkarriere, friste jeg til at spørge; Har du aldrig sat en ære i at slå Erik Andersens rekord? Og hvad skulle der egentlig til for, at du deltog ved DM i påsken hvert år?

”Tanken om at slå Erik Andersens rekord har faktisk aldrig strejfet mig. Nu nævner du, at der har været mange gange, hvor jeg ikke har spillet DM, og det er naturligvis også rigtigt, at jeg ikke har været med ret mange gange i de seneste år. Til gengæld var jeg vel med i omkring 15 DM i træk fra jeg gik i 7. klasse og så frem til jeg var cirka 30 år. For mig har det aldrig været et mål i sig selv at stable DM-titler oven på hinanden. I starten var det selvfølgelig et stort mål, og jeg brændte virkelig efter at vinde DM. Da det så skete i 1996, var det da også noget helt unikt for mig.
Da jeg på et tidspunkt vandt DM foran Curt Hansen var det også noget særligt. Man kan godt have som mål at vinde noget gentagne gange, men det må efter min mening ikke være DM. Jeg synes tværtimod, det er lidt trist, at nogle går efter at vinde mange DM-titler i stedet for at forsøge at begå sig i større internationale turneringer. Til gengæld vil jeg gerne sige, at jeg meget gerne vil vinde mindst ét DM mere på et tidspunkt. Og det vil jeg helt sikkert gå efter at gøre, når det på et tidspunkt passer godt ind i min kalender. Hvis jeg vinder ét DM mere, så kommer jeg på højde med Curt Hansen og Bent Larsen, der begge har vundet seks DM-titler. Jeg vil være meget stolt over at komme i selskab med dem, hvis det lykkes”.

Hvad synes du egentlig om den måde, DM afvikles på? Synes du, det er fint med en lukket 10-mandsgruppe, eller er der et andet format, du bedre kunne tænke dig?

”Ja. Efter min mening burde DM afvikles efter et knockout-system. Jeg synes, at det problematisk ved en lukket 10-mandsgruppe er, at det langt hen ad vejen afgøres på tilfældigheder omkring, hvem af favoritterne der er bedst til at vinde over dem i bunden. Hvis vi skal bringe DM op på et niveau, hvor det afgøres på, at nummer 1 slår nummer 2 i direkte kamp, så kræver det et knockout-system. I de seneste år er der blevet eksperimenteret en del med formatet, men uanset hvilket format, der har været anvendt, så skal man en hel del år tilbage i tiden for at finde et DM, der blev afgjort ved at nummer 1 slog nummer 2. Sådan er det jo i mange andre sportsgrene. I fodbold er der eksempelvis altid en finale i EM eller VM, og der er en finale i Champions League.

I perioder har det fungeret meget godt med 10-mandsgrupper ved DM, og jeg har heller ikke den store tro på, at det bliver lavet om lige foreløbig. Men jeg kunne godt tænke mig, at man lavede det som knockout med de 8 eller 16 kvalificerede spillere. Og så kunne jeg faktisk også godt tænke mig, at man lavede det til en selvstændig begivenhed, som ikke blev afviklet i forbindelse med påskestævnet. Måske er det urealistisk, men jeg kender nogle, der hævder, at et sådant DM vil være et produkt, man godt kan sælge til en sponsor, så man får et professionelt DM. Jeg synes vældig godt om påskestævnet, og jeg har nydt at være med til alle de stævner. Men jeg synes, det kunne være interessant at prøve det her anderledes format”.
4. og sidste del kommer i morgen tirsdag

Ingen kommentarer: