tirsdag den 27. september 2011

Peter Heine Nielsen: ”Danmark får aldrig nogensinde en ny Bent Larsen!”

Af Eigil Straarup.

Under Horsens Lang Weekend lavede jeg et interview med stormester Peter Heine Nielsen lørdag 23. juli, da han var i Horsens for at kommentere de to runders live-partier. Interviewet bringes her på Horsens Skakforenings hjemmeside i fire dele, og i løbet af interviewet kommer stormesteren vidt omkring, blandt andet om Horsens Lang Weekend, Viswanathan Anand, Magnus Carlsen, holdskak, DM og tiden for dansk skak efter Bent Larsen.

Her i 4. og sidste del fortæller Peter blandt andet om, hvorfor han ikke tror på, at Danmark nogensinde igen får en ny Bent Larsen.

I september sidste år døde Bent Larsen knapt seks måneder efter sin 75-års fødselsdag. Det er alment velkendt, at du havde et meget tæt forhold til Bent Larsen, samt at han var et forbillede for dig. Derfor vil jeg ikke spørge ind til det! Jeg vil i stedet spørge, om du tror, at Danmark nogensinde igen får en skakspiller, der kommer til at spise kirsebær med de tunge drenge i verdenseliten, sådan som Larsen gjorde i 60’erne og 70’erne?

”Nej! Ikke i min tid i hvert fald. Statistisk set tror jeg, det er usandsynligt, at vi i Danmark nogensinde får én som ham igen.
Bent Larsen voksede op i et grundlæggende ret ufrugtbart skakmiljø. Bent var meget selvlært, og han har primært lært en masse igennem bøger. Ham er jeg vitterligt meget imponeret af. Jeg synes, det er imponerende, at han har arbejdet så meget med skak og derigennem nåede det høje niveau, han nåede.
Vi kan selvfølgelig være heldige lige som Norge, der har fået Magnus Carlsen. Han var heldig nok med nogle trænere, der hjalp ham frem på nogle kritiske tidspunkter, men han er i bund og grund heller ikke vokset op i noget specielt frugtbart skakmiljø. Carlsen er unik, og det var Bent Larsen også. Talenter af den kaliber kan ikke holdes tilbage, men de tilhører en meget sjælden race. Både Sverige og Norge har fremavlet en del lovende talenter gennem de senere år. Norge har udover Carlsen også Jon Ludvig Hammer, mens Sverige har sådan nogle som Nils Grandelius og Emmanuel Berg.
I Danmark har vi et ganske godt landshold, men langt de fleste af os er efterhånden oppe i årene. Jeg synes, det er tankevækkende, at dansk skak har så svært ved at matche udviklingen af talenter med det, de i disse år præsterer i Norge og Sverige. I Danmark har vi også brugt flere penge end vores nordiske naboer på udvikling af unge skaktalenter, men vi har ikke høstet de tilsvarende resultater af det. Men når alt kommer til alt, så synes jeg også, at man ikke skal glemme, at Danmark er et lille land. Vi har haft én Bent Larsen, og det tror jeg faktisk er meget mere, end vi statistisk set overhovedet kunne håbe på at få”.

Ingen kommentarer: